Att starta sitt första egna företag kan kännas både kittlande, roligt och läskigt, på en och samma gång. Och i början kan det kännas övermäktigt att själv behöva hantera allt från ekonomi och försäljning till marknadsföring och kundrelationer.
Så innan vi går in på principerna för att lyckas som träningsentreprenör skulle jag vilja lugna dig genom att säga – ekonomi, marknadsföring, försäljning och kundrelationer är alla inlärningsbara förmågor som du kommer lära dig med tiden. I grund och botten är entreprenörskap en livsstil som mer handlar om din inställning och din vilja att lära dig från dina misstag snarare än vilka exakta förkunskaper du har (vilket Walt Disney snart ska få visa oss).
I denna artikel har vi därför samlat några av de kunskaper och principer som du får ta del av och lära dig mer om under blocket “Entreprenörskap” i vår stora PT-utbildning. Detta för att du som eventuellt funderar på att skapa din egen träningsverksamhet ska kunna få ta del av våra bästa tips och principer.
1. Bli uthållig genom att följa din passion
Vägen till framgång som entreprenör är sällan spikrak, och det är snarare mer en regel än ett undantag att du i början stöter på ett flertal olika hinder som du behöver överkomma och jobba vidare på. Längre fram i din karriär som entreprenör, när du ser tillbaka på din första tid, kommer du se dessa hinder som dina bästa lärdomar.
Lärdomar, eller läropengar som vi brukar kalla dem, är faktiskt ovärderliga för en entreprenör. Det är genom dessa som vi utvecklar vårt företag, och det är genom dessa som vi lär oss vad som fungerar och inte. Inget företag startades med 1000 kunder och 1 miljon i försäljning redan dag ett – att nå dit tar tid, tålamod, engagemang och kräver hårt arbete!
Om du läser på om några av historiens största företag så kommer du upptäcka att många av dessa tagit sig dit de är idag tack vare grundarnas uthållighet, passion och vilja, samt att de alltid varit beredda att lära sig från sina misstag. Så om du kan gå in i ditt entreprenörskap med samma inställning, och sen behålla den inställningen över tid, har du redan gjort halva jobbet som krävs för att lyckas.
2. Du behöver göra den ändå (även fast du är rädd)
Vad är det som håller oss tillbaka i 99% av alla fallen i våra liv? Är det lagar och regler? Är det Vår familj? Vår ekonomi? Eller är det oss själva och våra inre sanningar?
Visst, någon i din familj kan säga att det inte går, eller så kanske du till och med hittar ett exempel som visar på att en viss sak inte är möjlig att genomföra. Men när allt kommer omkring i slutändan så är det din inre röst som bestämmer huruvida du väljer att acceptera dessa påståenden som en absolut sanning. Det är bara vi, ingen annan, som kan säga vad som är möjligt och inte. Roger Bannisters historiska rekord på milen är ett exempel hur vi kan göra det möjliga möjligt om vi bara tror på oss själva.
Ett annat inspirerande exempel är Walt Disney, som i början av sin karriär sålde sina teckningar till grannarna för några korvören och som lite senare fick sparken från sitt först jobb som cartoonist med motiveringen att hans teckningar saknade fantasi och goda ideér.
Dessa motgångar stoppade däremot inte Walt från att följa sitt hjärta, sina drömmar och sina ambitioner. Med 20 dollar i fickan och en väska fylld med drömmar begav han sig tillsist till Hollywood, och resten är historia som man brukar säga.
Var han rädd? Ja, antagligen. Stoppade det honom – Nej!
Så vad kan vi blivande entreprenörer lära oss från Walt’s och väldigt många andra entreprenörers och utforskares bedrifter?
Jo, att genom att acceptera att våra sanningar inte alltid är en korrekt beskrivning av verkligheten kan vi vidga vårt sinne för vad vi tror är möjligt och inte. Genom att acceptera att vår rädsla för att misslyckas alltid kommer finnas där kan vi också ta vårt mod till oss och göra det vi behöver göra, även om det är obehagligt eller skrämmande. Denna lärdom är användbar oavsett om det handlar om att ringa det där kundsamtalet eller att bestiga Mount everest.
3. Skriv ner och släpp fram dina mål
En av de största nycklarna till framgång för alla företag ligger i vår förmåga att skapa mål och visualisera vår destination. Om du är uppdaterad kring den senaste vetenskapen kanske du har snappat upp att vårt undermedvetna spelar en avgörande roll för vad vi väljer att fokusera på. Genom att sätta tydliga mål och visualisera vår slutdestination ställer vi in vårt undermedvetna på att söka upp och fokusera på det som är viktigt för oss.
Det finns ett antal studier som visar på hur viktigt det är att skriva ner sina mål, och att sen visualisera dessa för att nå framgång. Det är heller ingen hemlighet att de flesta framgångsrika idrottare arbetar med visualisering och måluppföljning.
Varför? Jo, För att det helt enkelt gör att de blir lite bättre än sina konkurrenter, eller åtminstone inte sämre, om konkurrenterna arbetar på samma sätt.
Så varför skulle du som entreprenör vilja försätta dig i ett underläge gentemot dina konkurrenter genom att ignorera vikten av målsättning och uppföljning? Det skulle du antagligen inte vilja – och det är det vi menar, mål och visualisering är så viktigt för de flesta!
Att arbete med mål, och samtidigt bryta ner dessa till veckomål, kan ge en otroligt kraftfull effekt när det kommer till att styra ditt fokus mot de dagliga aktiviteter du behöver genomföra för ta i sin tur ta dig närmare målen. Detta gäller för din egen träning såväl för som de kunder du tränar.
Ps. Ladda gärna ner vår målmall från utbildningen nedan
4. Se till att du löser ett verkligt problem för EN målgrupp
Det är lätt att ta något som man själv är i behov och sen göra om det till något som man tror att kunderna vill ha. Dessvärre är sanningen här att du endast är en kund bland alla andra – det du vill ha behöver alltså inte alls vara det som målgruppen i fråga vill ha. Att fråga sig själv är helt enkelt en väldigt undermålig marknadsundersökning.
Visst är det lätt att som entreprenör fastna för och trollbindas av sin första affärsidé. MEN innan du går vidare med din idé är det otroligt viktigt att du verkligen försöker utröna att din produkt/tjänst kommer lösa ett verkligt problem för kunderna.
Så vad är då ett verkligt problem?
Ett verkligt problem är en utmaning eller ett behov som kunden har som är så stort att kunden är beredd att stoppa allt annat som försiggår i sitt liv för att ta hjälp från dig genom att köpa din tjänst eller produkt.
Det positiva i det hela är att du själv inte alltid behöver uppfinna en ny produkt eller hitta en lösning på ett problem. Utan det går faktiskt utmärkt att ta en redan befintlig idé och sen göra om den så att den passar din egna nisch. Träning och hälsa är exempelvis ett mycket verkligt problem, där det finns ett stort behov av olika lösningar (produkter/tjänster) som kan hjälpa kunden.
Så snarare än att uppfinna hjulet, även om det kan vara roligt, gör du bäst i att utgå från ett redan etablerat problem, för att sedan lägga din energi på att hitta en bättre lösning för din valda målgrupp.
För att lyckas med detta behöver du dock ha en väl definierad målgrupp. Alla kommer inte kunna vara dina kunder i början och därför behöver du fundera på vilken specifik målgrupp du vill rikta in dig på, samt vilka utmaningar just dessa kunder har. När du gjort det handlar ditt nästa steg om att se till att din tjänst blir den tydligaste och bästa lösningen på den kundutmaning som du tidigare identifierat hos målgruppen.
För att ge dig ett exempel:
Seniora kvinnor som vill stärka sig själva i sin vardag har antagligen helt andra förutsättningar och utmaningar än en medelålders man som vill bli av med några extra kilon efter alla jul- och nyårsfiranden.
Om du håller med om detta kan du, förmodligen, också hålla med om att det kommer krävas två helt olika budskap för att fånga dessa två olika personers intressen. Att försöka kommunicera med samma budskap till båda två på samma gång kommer alltså inte vara speciellt effektivt. Så om du inte har en arme av copywriters och marknadsförare till ditt förfogande, gör du helt klart bäst i att redan från början välja vilken av dessa två målgrupper du vill kommunicera med. I takt med att du växer i din träningnisch kan du naturligtvis utöka ditt utbud av tjänster, för att sen så småningom testa på att kommunicera med olika budskap till olika målgrupper.
Summering
Så för att summera… Om du vill ge dig själva de bästa förutsättningarna från starta som träningsentreprenör se då till:
- att vara uthållig
- att göra det även fast du kanske är rädd
- att skriva ner och följa upp dina mål
- att din produkt/tjänst löser ett verkligt problem för EN målgrupp
Det övriga, så som marknadsföring, försäljning, osv. kommer att lösa sig längs vägen – de är alla förmågor som du kan lära dig, och som du med lite träning kommer kunna hantera bättre och bättre över tid.
Om du kan bara kan lägga din energi på att hantera punkter ovan kommer din framgång nästa garanterat att visa sig. Något som också de hundratals träningsverksamheter som våra tidigare PT-studenter bedriver ett tydligt kvitto på detta.
Lycka till med ditt företaganden och kom ihåg att om Walt Disney och våra tidigare studenter kan göra det kan du antagligen också lyckas!