Har du någonsin drömt om att göra din passion för träning till mer än bara en hobby? Att kunna dela med dig av din expertis och hjälpa andra att nå sina mål?
Tänk att istället för att släpa iväg dig till jobbet varje morgon få se fram emot att göra det du älskar – att coacha människor till bättre prestationer och hälsa och få betalt för det. I den här artikeln kommer vi att visa dig hur du kan göra träning till ditt yrke och utforska de olika sätten du kan arbeta som PT.
För att bli framgångsrik i detta växande yrke måste du inte bara vara skicklig inom träning och hälsa, utan även vara beredd att anpassa dig till olika arbetsmiljöer och klienters behov. I denna artikel kommer vi att gå igenom hur du kan arbeta som PT på gym, bli en träningsentreprenör, erbjuda dina tjänster till företag och, sist men inte minst, ta steget för att erbjuda dina tjänster online. Vi kommer också titta på vilka för- och nackdelar som finns, samt vilka tränaregenskaper som är viktiga för dig som vill ro hem ditt drömjobb!
Känner du dig redo? Då kör vi igång!
Upptäck hur du kan bygga en framgånsrik tränarkarriär med vår PT-utbildning
Delta gratis på vår digitala utbildningsträff och få:
👉 Kunskaper kring vilka nycklar som krävs för att lyckas som tränare 2023
👉 Hur det är att studera med oss och andra studenter ute på Bosön
👉 Hur våra tidigare studenter arbetar
👉 Utbildningsinformation: upplägg, finansiering och framtida starter
👉 Möjligheten att ställa alla dina frågor om yrket och studierna
Att arbeta som PT på gym
Att jobba som PT på ett gym är ofta det första steget in i yrket, och något som kommer ge dig möjligheten att samla på erfarenheter eftersom du ofta kan räkna med stöd från det lite mer erfarna tränarkollegorna på gymmet. På ett gym kommer du antagligen också ha bättre möjligheter bygga upp en kundbas i början, eftersom det ofta finns ett naturligt inflöde av potentiella kunder.
Att arbeta på gym är ofta väldigt flexibelt där du som nyutbildad har goda möjligheter att testa på och prova nytt! Det är inte heller helt ovanligt att du själv kan välja hur ofta och när du vill arbeta, inom vissa ramar såklart. Flexibla arbetstider ställer dock krav på din egen flexibilitet och din förmåga att skapa en bra struktur. I och med att din lön ofta är provisionsbaserad kan det innebära att du som nybörjare behöver lägga en del tid på att få in dina kunder i början.
Men innan du kan börja jobba som PT på ett gym, finns det två saker du behöver ha koll på:
- För att bli anställd som PT på de flesta gym krävs det att du har en relevant utbildning inom träning och hälsa. Det finns flera olika certifikat och diplomutbildningar som kan ge dig den kunskap och de färdigheter du behöver för att bli en framgångsrik PT där den Svenska FRISK Licensen kommer vara mest avgörande. Detta eftersom denna licensen idag är ett krav hos alla större och seriösa arbetsgivare (exempelvis av SATS, Actic, STC etc.) .
- När det gäller gym kan det skilja väldigt mycket i kvalitét på inflödet av PT-kunder mellan de olika anläggningar det är därför viktig att noga höra sig för innan man skriver på något anställningsavtal. Bra kontrollfrågor att ha med dig till en anställningsintervju kan t.ex. vara “hur många PT:s arbetar hos er idag?” “Vad är deras beläggning?”
Hur mycket kan man tjäna som PT på gymmen?
Din nivå av kunskap och erfarenhet är avgörande för din inkomst. Som anställd personlig tränare på gym kan du tjäna mellan 25 000 kr till 80 000 kr i månaden, där de högre lönerna gäller för dig som arbetar på en hög nivå och som har många kunder. Det samma gäller för din timlön som PT – den kan variera mellan 150-400 kr.
En del gym tillåter också en viss typ av sidouppdrag. Det är till exempel inte ovanligt för en PT med rätt kunskaper att tjäna extra som fystränare inom lagidrott, eller som utbildare och föreläsare.
Saker att tänka på när du ska söka ditt första jobb som PT
Givet att du som PT har denna frisk licens, och därmed är godkänd inom branschen, finns det några saker som är bra att känna till och som arbetsgivaren brukar titta lite extra efter:
Din förmåga att strukturera din vardag
Som tränare måste du kunna hantera ett flertal olika kunder och målbilder. Att ha en god struktur och hela tiden dokumentera dina kunders framsteg är därför en mycket viktig egenskap för den som vill lyckas som tränare på gymmet.
Din målmedvetenhet och engagemang
Som anställd på ett gym har du ofta ett stort ansvar i att få in nya kunder och samtidigt utveckla de kunder du redan arbetar med. För att lyckas med det krävs det att du arbetar målmedvetet med din försäljning och att du engagerar dig i dina kunders utveckling på ett genuint sätt.
Din ödmjukhet och förmåga att anpassa
Det finns ingen som vill träna med en PT som hela tiden tror sig veta bäst, eller som som aldrig är beredd att ompröva sina strategier eller anpassa sitt tempo. Att lyssna och ta in vad dina kunder säger gällande mål och förväntningar är med andra ord superviktigt för att du ska kunna utveckla dina kundrelationer.
Att vara ödmjuk är också en viktig egenskap som kommer avgör hur bra du är på att ta till dig ny kunskap och ompröva dina egna sanningar. Att vara ödmjuk är inte att vara svag! Det finns ingen motsättning i att leda sina coachingpass med pondus och samtidigt vara ödmjuk och lyhörd inför kundens önskemål, förutsättningar och livssituation.
Tre tips för att bli framgångsrik som PT på gym
- Nätverka: Ta vara på möjligheterna att knyta kontakter med andra tränare och personal på gymmet. De kan ge dig värdefulla tips och råd, samt hjälpa dig att nå ut till potentiella klienter.
- Var synlig: Se till att vara närvarande och synlig på gymmet. Hjälp medlemmar med deras träning, svara på frågor och visa att du är kunnig och tillgänglig.
- Erbjud prova-på-tillfällen: Erbjud kostnadsfria eller rabatterade provträningar för att ge potentiella klienter möjlighet att testa dina tjänster och se vad du kan erbjuda.
För- och nackdelar med att arbeta på gym
Fördelar | Nackdelar |
+ Duktiga kollegor att lära från + Tillgång till interna utbildningar + Tillgång till nya kunder och leads via anläggningen | – Provisionsbaserad lön – Svårt att välja vilka kunder du vill ha |
Videobonus #1
Om du är nyfiken på att lära dig mer framgångsfaktorer för att arbeta som PT på gymmet har du möjlighet att se en av Christian Hallbergs lektioner från vår onlinekurs “Arbeta som PT” nedan.
Att arbeta som träningsentreprenör
För dem som är mer intresserade av att driva sitt eget företag finns det idag goda möjligheter att försörja sig som träningsentreprenör. Som träningsentreprenör är du mer fri att forma ditt utbud av träningsprogram och tjänster för att skapa en unik träningsupplevelse för dina klienter.
Att driva eget som PT innebär att du måste ge dig själv tid att bygga upp ditt företag och samla på dig kunskaper inom områden även utanför träningen, som t.ex. inom försäljning, marknadsföring och ekonomi. Vilket kommer att öka dina chanser om att lyckas.
I början behöver du vara uthållig då det alltid tar lite tid att få in nya kunder. Som egenföretagare kommer du inte heller ha samma möjligheter att få in gratis leads på samma sätt som om du skulle varit anställd på ett gym.
Det finns dock ett flertal olika sätt att gå tillväga på om du inte vill starta från noll. En del träningsanläggningar kan exempelvis tillåta att du hyr in dig som PT och tar del av deras kundnätverk i utbyte mot en avgift när du tränar kunden på deras anläggning. Det finns också olika nätverk inom träningsbranschen där du kan arbeta som egen och få in kunder via nätverket, som exempelvis hos Guided Heroes och Lofsangruppen.
Att bygga sitt eget företag är inte bara otroligt roligt, utan det är även en otroligt lärorik upplevelse. Det är en resa där du får lära dig mer om såväl dig själv och om många nya områden som du kanske inte tidigare ens funderat på! För dig som har uthålligheten, modet och viljan att lära från dina misstag finns det dock inga begränsningar kring vad din verksamhet kan växa till. Få saker är så givande som att se sitt eget företag växa och utvecklas!.
Saker att tänka på när du startar din träningsföretag
Här är några saker att tänka på för att du ska kunna göra ditt träningsföretag framgångsrikt.
Affärsplan och målgrupp
För att lyckas med ditt träningsföretag behöver du en genomtänkt affärsplan som inkluderar dina långsiktiga mål och strategier. Det är därför viktigt att du analyserar marknaden och identifierar dina konkurrenter och din målgrupp från start.
Ett kostsamt misstag som många entreprenörer gör i början av sin karriär är att de lägger för lite tid på att lära känna, och definiera vilken som är, deras målgrupp. I dagens samhälle, där vi överöses av annonser och intryck i digital media, är det superviktigt att vara relevant och intressant för att dina kunder överhuvudtaget ska lägga märke till din tjänst. Att vara relevant för en stor grupp människor med olika mål, bakgrunder och intressen är näst intill omöjligt. Därför är det viktigt att i början välja en smal eller lokal målgrupp som har liknande utmaningar och intressen.
Exempel på olika målgrupper kan t.ex. vara: seniora, gravida, företag, lagidrottare, konditionsutövare, personer som bor i ditt geografiska område, överviktiga, pappor som behöver komma igång etc. Ja som du märker finns det väldigt många olika målgrupper att rikta in sig på i början
Marknadsföring
Att skapa en stark varumärkesidentitet och marknadsföra ditt företag effektivt är avgörande för att attrahera kunder. Genom att använda rätt strategier kan du nå ut till potentiella kunder och bygga upp en stark kundbas. Här är några effektiva metoder du kan att använda för att marknadsföra ditt framtida träningsföretag.
- Skapa en professionell hemsida: En väl utformad och informativ hemsida är en viktig del av din marknadsföringsstrategi. Din hemsida bör innehålla information om dina tjänster, din bakgrund och utbildning, samt kundrecensioner och framgångshistorier.
- Använda sociala medier: Sociala medier, såsom Instagram, Facebook och LinkedIn, är kraftfulla verktyg för att nå ut till potentiella kunder och marknadsföra ditt företag. Skapa och dela regelbundet innehåll som visar din expertis, delar träningstips och ger en inblick i ditt arbete som PT. Interagera med din målgrupp genom att svara på kommentarer och frågor t.ex. genom att delta i relevanta FB-grupper och andra forum.
- Nätverkande: Att skapa och underhålla professionella relationer med andra aktörer inom träningsbranschen, såsom gymägare, andra tränare kan hjälpa dig att få referenser och nya kunder.
- Samarbeta med lokala företag: Ett annat sätt att marknadsföra ditt träningsföretag är att samarbeta med lokala företag, såsom hälsokostbutiker, massage- och fysioterapikliniker eller sportbutiker. Genom att erbjuda rabatter, arrangera gemensamma evenemang eller utbyta marknadsföringsmaterial kan ni hjälpa varandra att nå ut till fler kunder.
- Erbjuda gratis provträning och konsultationer: Genom att erbjuda potentiella kunder möjligheten att prova dina tjänster utan kostnad eller risk kan du visa dem värdet av din expertis och öka chanserna för att de väljer att anlita dig. Detta kan också vara ett effektivt sätt att få positiva recensioner och rekommendationer från nöjda kunder i början. Se bara till att vara noga med att tydliggöra att ditt erbjudande är tillfälligt.
Var uthållig
Som vi varit inne på tidigare tar det alltid tid att bygga upp ett nytt företag. Därför behöver Du ha en plan och en budget som gör att du kan klara dig den första tiden innan du hunnit etablera en trygg och stabil kundbas.
Det är bara du som sätter begränsningarna
Genom åren har vi på Tränarakademin utbildat hundratals studenter, som sedan gått vidare till att bli träningsentrenörerer. Dessa erbjuder idag en mängd olika tjänster och produkter till sina kunder; allt i från PT och gruppträning med lokal förankring till mer specialiserade tjänster som onlineträning för triathleter, styrke och rörlighetsträning för golfare, träningspoddar, och tech- och träningstjänster mot stora svenska företag. Ja, listan skulle kunna göras lång som du säkert förstår…
Vilka tjänster just du ska och vill erbjuda som träningsentreprenör i slutändan är helt enkelt upp till dig. Så länge det finns en målgrupp som har en utmaning som du och din tjänst erbjuder en lösning till är i princip allt möjligt!
För- och nackdelar med att arbeta som träningsentreprenör
Fördelar | Nackdelar |
+ Du bestämmer själv när du arbetar och hur mycket du vill arbeta + Gör det möjlighet att ha din träningsverksamhet som en sidoverksamhet + Endast du själv sätter begränsningarna för vad ditt företag kan bli | – Du behöver lära dig kunskaper inom andra områden för att lyckas – Osäkert i början innan du etablerat en trygg kundbas |
Att arbeta som PT mot företag
Det blir allt vanligare med företag som anlitar eller anställer tränare och PT:s från Tränarakademin för olika uppdrag. Att erbjuda dina tjänster som personlig tränare till företag kan vara en bra möjlighet och ett sätt att bredda din kundbas. Företag blir allt mer medvetna om vikten av att investera i sina anställdas hälsa och välbefinnande, och många är villiga att betala för professionell träning och hälsorådgivning.
Om vi tittar på hur våra utbildade tränare arbetar finns det många exempel på hur det arbetar mot företag på olika sätt. Det kan handla om allt från att implementera nya friskvårdsplaner, leda gruppträningar, utföra konditions- och hälsotester till att erbjuda mer avancerade uppdrag på ledningsgruppsnivå.
För att komma in på ett företag krävs det däremot oftast lite mer arbete. Införsäljning tar många gånger längre tid, men när du väl tagit dig in har du ofta goda möjligheter att utöka ditt uppdrag. Så länge du kan visa vilka värden dina tjänster ger finns det alla möjligheter att växa.
Saker att tänka på när du arbetar mot företag
För att lyckas mot företag är vårt tips att du börjar med att erbjuda en mindre tjänst, till en liten risk, som löser en verklig utmaning som kunden har. Genom att göra det, och samtidigt leverera över förväntan, kommer du ha goda möjligheter att bygga upp ett förtroende hos kunden. Detta förtroende kan sedan ligga till grund för större uppdrag i framtiden.
Den största framgångsfaktorn för dig som vill arbeta mot företag brukar ligga i din förmåga att nätverka och bygga relationer med nyckelpersonerna inom de företag och den bransch du verkar inom. Detta gäller oavsett om du är anställd på företaget eller om du arbetar som konsult.
Uppföljning är också en väldigt viktig del i arbetet mot företag, då företagen alltid vill se att deras investeringar ger avkastning. Din förmåga att mäta olika hälsoresultat och att synliggöra dessa för företaget kan därmed bli avgörande.
För- och nackdelar med att arbeta mot företag
Fördelar | Nackdelar |
+ Möjlighet till större och längre affärer som entreprenör + Mindre kundadmin + Säkrare anställning om du är anställd på företaget | – Lång och krävande införsäljningsprocess för dig som är konsult – Du riskerar att bli väldigt beroende av en kund om du arbetar som konsult |
Att coacha online
Online-träning blir alltmer populärt, och det erbjuder en unik möjlighet för dig som personlig tränare att nå ut till en global kundbas. Att arbeta som PT online innebär att du kan erbjuda dina tjänster till klienter som befinner sig var som helst i världen, och det ger dig möjlighet att skapa en mer flexibel och skalbar verksamhet.
Online-coaching är egentligen en blandning av flera arbetsformer då du kan arbeta med onlineocaching mot såväl företag, på gym och som träningsentreprenör. Det är inte heller ovanligt med tränare som erbjuder både coaching på plats och onlinecoaching. Det kan vara värt att överväga i början av din karriär då det är viktigt att bygga starka relationer med dina kunder och det görs oftast bäst “in real life”.
Hemsida och sociala medier
För att bli framgångsrik som online-PT är det viktigt att ha en professionell och användarvänlig hemsida där potentiella kunder kan hitta information om dina tjänster, priser och kontaktuppgifter. Att vara aktiv på sociala medier, som Instagram och Facebook, kan hjälpa dig att marknadsföra dina tjänster och engagera dina följare.
Plattformar och appar
Det finns många online-plattformar och appar som är speciellt utformade för personliga tränare, där du kan skapa och dela träningsprogram, spåra klienters framsteg och kommunicera med dem. Att använda en sådan plattform kan göra det enklare för dig att hantera din online-verksamhet och ge dina kunder en professionell och smidig upplevelse.
Skräddarsydda träningsprogram
Som online-PT kan du erbjuda skräddarsydda träningsprogram som är anpassade efter klientens mål, hälsa och tillgång till träningsutrustning. Dessa program kan levereras via e-post, appar eller din hemsida, och klienten kan följa dem på egen hand.
Virtuella konsultationer och träningspass
För att erbjuda en mer personlig och engagerande tjänst kan du även erbjuda virtuella möten och träningspass via videokonferensverktyg, som t.ex. Zoom eller Skype. Detta ger dig möjlighet att ge direkt feedback och rådgivning samt att justera träningsprogrammet efter klientens behov och framsteg.
Samarbeten
Att samarbeta med andra tränare, influencers eller varumärken inom hälsa och träning kan hjälpa dig att nå ut till en större publik och öka din trovärdighet som online-PT.
Kundrelationer och community
För att skapa långsiktiga kundrelationer är det viktigt att engagera och stötta dina klienter genom hela deras träningsresa. Det kan innebära att erbjuda regelbunden uppföljning, dela framgångshistorier och erbjuda motivation och inspiration genom exempelvis nyhetsbrev och sociala medier.
Att bygga en community av likasinnade personer som är intresserade av träning och hälsa kan också bidra till att stärka relationerna mellan dig och dina klienter. T.ex. kan du skapa en Facebook-grupp eller ett forum där dina klienter kan dela sina erfarenheter, ställa frågor och få stöd från både dig och andra medlemmar.
Saker att tänka på när du coachar online
Några framgångsfaktorer som kan vara avgörande för att du ska lyckas med din onlinecoaching är din förmåga att planera din tid effektivt, samt ditt sätt att anpassa din kommunikation i den digitala världen. Du behöver vara duktig på att samla upp och analysera träningsdata från dina kunder. Detta är extra viktig eftersom det kan vara svårare att följa kundens framsteg när ni inte träffas live.
Det kan vara en bra idé att läsa på om digital marknadsföring om du vill börja arbeta som onlinecoach, eftersom du i högre utsträckning kommer bara beroende av digital marknadsföring för att nå ut med dina tjänster.
För- och nackdelar med att arbeta som onlinecoach
Fördelar | Nackdelar |
+ Du kan arbeta varifrån du vill + Möjligheten att hantera flera kunder + Ofta lättare att ta mer betalt för dina digitala program | – Svårare att bygga starka kundrelationer – Mindre tid ute i det fria eller på träningsanläggningen – Du ser inte/ träffar inte alltid klienten |
Videobonus #2
Om du är nyfiken på att lära dig mer coaching på distans har du möjlighet att nedan se en av Louise Gottlinds lektioner från modulen “coaching på distans” som igår i vår PT-utbildning.
Sammanfattning
Att arbeta som personlig tränare erbjuder en mängd olika möjligheter att göra träning till ditt yrke. Från att jobba på gymmet, bli träningsentreprenör, arbeta mot företag eller erbjuda dina tjänster online, finns det en mängd olika sätt att forma din karriär som PT. Genom att vara flexibel, anpassningsbar och kontinuerligt utveckla dina kunskaper och färdigheter kan du bli framgångsrik inom träningsbranschen och hjälpa människor att förbättra sin hälsa och välbefinnande.
När du tar steget in i träningsvärlden är det viktigt att tänka på hur du bäst kan möta dina kunders behov och skapa en varaktig inverkan på deras liv. Oavsett om du väljer att fokusera på en specifik nisch eller erbjuda en bredare palett av tjänster, kommer din passion för att hjälpa andra att nå sina mål och din engagemang för att ständigt förbättra dig själv som tränare att vara avgörande för din framgång.
Utforska de olika sätten att jobba som PT och hitta den väg som passar bäst för dig, och du kommer att kunna skapa en givande och inspirerande karriär inom träningsbranschen.
Om du är sugen på en karriär inom träning och vill gå en utbildning som ger dig möjligheten att arbeta inom all fyra ovanstående områden kan det vara en bra idé att kolla in vår PT- och tränarutbildning på Bosön. Vår utbildning erbjuder en omfattande bredd av kunskaper för coachning av både företag och privatpersoner, oavsett om det är inomhus, utomhus eller online.
Pingback: Licenserna Du Behöver för att arbeta som Personlig tränare - Tränarakademin